Nezabúdajte piť!

07.06.2004 Celý región

Dennodenne potrebujeme v práci podávať výkony, musíme sa koncentrovať, rozmýšlať... Dostatok energie a vody je základ každého úspešného dňa bez ohľadu na nár...
Dennodenne potrebujeme v práci podávať výkony, musíme sa koncentrovať, rozmýšlať... Dostatok energie a vody je základ každého úspešného dňa bez ohľadu na náročnosť našej práce.

Už hádam každý vie, že denne je potrebné vypiť aspoň dva litre tekutín, v letných mesiacoch aj tri.
Väčšina z nás v rámci pitného režimu konzumuje čistú vodu alebo minerálky. Je to správne riešenie, pretože ochutené nápoje sa síce dobre pijú, ale vzhľadom na vysoký obsah cukru nás osviežia len na krátku dobu. Zo zdravotného hľadiska sa tiež veľmi neodporúčajú. Obsah cukru v týchto nápojoch má vplyv aj na našu váhu. Pohár džúsu alebo malinovky sa dá prirovnať k zákusku. Voda sa sčasti dopĺňa aj jej príjmom z potravín, napr. z polievok, ovocia, zeleniny. Pitný režim je dôležité dodržiavať aj pri deťoch a senioroch, ktorí často strácajú schopnosť pociťovať smäd. Ženy údajne pijú menej ako muži.

Prečo je voda životabudič?
Vo vodnom prostredí sa odohráva veľké množstvo biochemických pochodov dôležitých pre život. Voda vo forme krvi, lymfy alebo medzibunkovej tekutiny transportuje živiny v tele. Je nenahraditeľná pri ochladzovaní organizmu. Pri vyššej teplote vonkajšieho prostredia alebo pri vyššej telesnej aktivite sa organizmus sám ochladzuje potením a bráni sa tak prehriatiu. Pritom sa však oberá o minerálne látky a niektoré vitamíny. Potreba tekutín závisí na teplote a vlhkosti vonkajšieho prostredia a na telesnej aktivite.
Ľudský organizmus vie udržiavať stály objem vody v tele aj koncentráciu minerálnych látok v telesných tekutinách. Ak sa táto koncentrácia zvýši, signalizuje to nedostatok vody. Obličky začnú šetriť vodou a vylučujú koncentrovanejší moč. Súčasne sa objaví pocit smädu. Počas spánku je tento mechanizmus „ vypnutý“ , preto je dôležité pitný režim začať raňajkami s dostatočným objemom tekutín. Káva to však nevyrieši- naopak, vypudí aj ten posledný zvyšok tekutín z tela. Vhodná je preto kombinácia napríklad 3 dcl minerálky Budiš a až následne ranná káva.

Čo by sme mali piť?
Všetci dobre vieme, že sladká chuť nápoja ešte viac podporuje pocit smädu. Ideálna teplota nápoja je 8-10 stupňov. Aj teploty okolo 0° zvyšujú pocit smädu, zapríčiňujú totiž prekrvenie sliznice hltanu. Nápoj má obsahovať dostatok minerálnych látok, lebo tie sa pri námahe a vyšších teplotách vylučujú potom. Vhodné sú sýtené alebo nesýtené stolové vody a najmä minerálky, ktoré obsahujú množstvo minerálnych látok. Minerálky sú vhodné v prípadoch nadmerného vylučovania minerálnych látok (napr. pri námahe), ale i ako každodenný doplnok. V prípade, že predsa len uprednostňujete ochutené nápoje, vhodnou voľbou sú ochutené minerálky. Budiš má bohatý výber minerálok s príchuťou - citrón, pomaranč, ananás, grep, dokonca cola a tonik. Nie sú príliš sladké a obsahujú len prírodné prísady.

Tip na záver...
Pre tých, čo sa začínajú učiť dodržiavať pitný režim a majú pocit, že sa v 1 dcl vody v pohári „ utopia“ alebo jednoducho zabúdajú, že je čas sa napiť, máme pár tipov:
1. Začnite piť hneď od rána. Keď vstanete z postele, vaše prvé kroky by mali smerovať do kuchyne. Na začiatok stačí 1 dcl čerstvej vody, počas ranného rituálu ešte zopárkrát toto množstvo zopakujte.
2. V práci si postavte fľašu minerálky na stôl, aby ste ju mali na očiach, pri malej pauze si odpite pár dúškov.
3. Postavte si na stôl okrem fľaše aj veľký pohár, ktorý si pravidelne napĺňajte a snažte sa naraz odpiť čo najviac.
4. Pred každým jedlom a po každom, i malom jedle sa napite- aspoň 2-3 dcl.
5. Pitný režim si občas spestrite ochutenou minerálkou.
6. Vyhýbajte sa sladkým sýteným nápojom, nemajú pre naše telo žiadny úžitok, naopak zvýraznia pocit smädu a pridajú zopár kalórií.
7. Nezabudnite na zvýšený príjem tekutín počas športu.

Jana Demková
 

Vyberte región