"Jednou z ciest, ako rozvíjať nielen čitateľskú, ale aj matematickú
a prírodovednú gramotnosť, je rozvíjať schopnosť žiakov analyzovať
informácie, s ktorými pracujú, overovať si zdroje, odkiaľ pochádzajú,
rozlišovať medzi tým, čo je fakt a čo názor či argumentovať na základe
faktov," poznamenala analytička. Ako dodala, súčasne je potrebné
prehodnotiť, či výklad a rozhovor o téme postačujú ako metódy výučby pre
celistvý rozvoj osobnosti. Výsledky PISA 2018 podľa Fridrichovej
potvrdili aj ďalší problém, a to je posilňujúca sa závislosť medzi
socioekonomickým statusom rodiny a vzdelávacími výsledkami žiakov.
Veronika Suváková z Komenského inštitútu poznamenala, že zlepšené
výsledky žiakov v medzinárodnom testovaní sa dosiahli vďaka učiteľom,
ktorí nad svojou prácou ešte "nezlomili palicu, ale snažia sa vytrvať aj napriek nie práve ideálnym podmienkam".
Podľa nej je potrebné, aby učitelia mali viac kvalitnej podpory a tá
bola napojená na ďalšie systémové zmeny zo strany štátu. "Výsledky PISA testov sú len časťou mozaiky o stave nášho školstva," povedala Suváková.
Podľa Slovenskej komory učiteľov (SKU) výsledky majú z dlhodobého
hľadiska klesajúci trend. Komora tvrdí, že zo strany ministerstva
školstva neboli urobené dostatočné opatrenia, ktoré by pomohli zlepšiť
celkové výsledky v testovaní. "Zistenia zo zhoršujúcich sa výsledkov v
predchádzajúcich rokoch sa nepremietli do systémovej podpory škôl ani
učiteľov. Jediným realizovaným opatrením ministerstva školstva v rokoch
2016 až 2019 bola dopytovo orientovaná výzva na podporu PISA gramotnosti
za 15 miliónov eur, ktorá sa realizuje len na časti škôl," tvrdí SKU.
V oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zostal výkon
slovenských žiakov pod priemerom krajín OECD. V matematickej gramotnosti
bolo zaznamenané štatisticky významné zlepšenie výsledkov žiakov
v porovnaní s predchádzajúcim cyklom. Výkon žiakov sa dostal na úroveň
priemeru krajín OECD. Vyplýva to z výsledkov medzinárodnej štúdie OECD
PISA 2018. Podľa ministerky školstva, vedy, výskumu a športu Martiny
Lubyovej (SNS) sú výsledky optimistické. "Vo všetkých troch
kompetenciách, teda v čitateľskej, matematickej a prírodovednej oblasti,
sa naši žiaci v roku 2018 zlepšili oproti výsledkom z roku 2015,"
povedala Lubyová s tým, že po dlhých rokoch klesania sa podarilo odraziť
od klesajúcich hodnôt. Kladne hodnotí aj to, že slovenskí žiaci sa
dostali z podpriemeru krajín OECD do priemeru v matematickej oblasti.