Bratislava
4. februára (TASR) – Dunaj, ktorý je po Volge druhým najdlhším veľtokom
Európy, bol od nepamäti nepokojnou riekou. Za posledných 500 rokov sa
vyskytlo viac ako 100 povodní, ktoré spôsobili veľké materiálne škody a
vyžiadali si aj ľudské obete.
Prvé hrádze proti častým povodniam, ktoré sužovali obyvateľstvo
nariadila vystavať panovníčka Mária Terézia. V roku 1773 umožnili vznik
prvého verejného parku v strednej Európe v podobe, v akej sa zachoval
dodnes - Sad Janka Kráľa. Jednou z najhorších bola ľadová povodeň z
februára 1850, kedy rozvodnený Dunaj zalial centrum Bratislavy. Od tejto
povodne uplynie v stredu 5. februára 170 rokov.
Pri povodni 5. februára 1850 dosiahol Dunaj výšku 518 centimerov. Vodný
živel si vyžiadal šesť ľudských životov a napáchal obrovské materiálne
škody. Povodeň spôsobilo zamrznutie rieky a následné nazhromaždenie
plávajúcich ľadových krýh, ktoré zahatali koryto tak, že voda nemohla
pretekať a vyliala sa na obidva brehy.
Emil Portisch, odvolávajúc sa na dobové záznamy napísal vo svojej knihe
Geschichte der Stadt Bratislava - Pressburg (Dejiny mesta Bratislava -
Pressburg, 1933), že zaliate boli všetky nižšie položené ulice a
námestia vnútorného mesta – teda časť Starého Mesta, Zuckermandl,
Blumental, Audorf (Starý Háj). Osobitne zdôraznil, že v dedine Engerau
(dnešná Petržalka) stála voda tak vysoko, že bolo vidno len strechy
zaplavených rodinných domov.
Povodeň z februára 1850 pripomínajú dodnes nápisy na niektorých
objektoch v bratislavskom Starom Meste ako napríklad na rohu
Primaciálneho paláca alebo na rohu Uršulínskej a Laurínskej ulice, kde
sa vo výške 182 centimetrov nad úrovňou chodníka nachádza informačná
tabuľa.
Prvé údaje o veľkých povodniach na slovenskom území v dávnej minulosti
sú zaznamenané v archívnych dokumentoch alebo ich zobrazujú znaky
kulminačných hladín na zachovaných budovách. Najstaršie stopy o povodni
na Dunaji sú z roku 1012, pričom pravidelné merania vodných stavov sa
začali až v druhej polovici 19. storočia. Mimochodom, od tohto obdobia
začala varovná služba upozorňovať na nebezpečenstvo povodní výstrelmi
z bratislavského hradného vrchu.
Zo zimy v rokoch 1383/1384 pochádza prvá doložená zmienka o zamrznutí
rieky v Bratislave, pričom prvá zmienka o ľadovej povodni na Dunaji v
oblasti Prešporka je z 15. storočia, konkrétne z roku 1408.
Neskôr v roku 1455 sa zaviedol zvyk, že toho, kto prvý prešiel s vozom
cez zamrznutý Dunaj na druhú stranu, pohostila mestská rada a dala mu aj
peňažnú odmenu. Táto obyčaj sa nazývala "Eiswegmachen", čiže robenie
ľadovej cesty. Keď sa však v roku 1626 furman s povozom aj s koňmi
prepadol pod ľad, kráľ Ferdinand II. tento zvyk zakázal.
Spomínaná osudná povodeň z 5. februára 1850 bola jednou z najväčších. Aj po nej ukázal nespútaný vodný živel svoju ničivú silu.
Tak napríklad počas tuhej zimy v rokoch 1927/1928 vytlačil ľad, ktorý sa
vytvoril na Dunaji, všetky plavidlá, ktoré mu stáli v ceste na breh
a polámal železné lodné mostíky. O dvadsať rokov neskôr, počas zimy
v roku 1947 zamrzla rieka v dĺžke až dvanásť kilometrov. Letectvo
použilo na rozbitie ľadovej prikrývky na Dunaji 250 kilogramov bômb.
Voda sa napriek tomu vyliala z koryta a zaliala najmä Petržalku.
Posledné ľadochody sa na Dunaji objavili vo februári 2012 a v roku 2017.
Nedosiahli však úroveň zamrznutia Dunaja z februára 1956 a ani toho, ku
ktorému došlo na prelome rokov 1963 až 1964, kedy Dunaj zamrzol po
celej svojej dĺžke od Viedne až po ústie do Čierneho mora. Odvtedy už na
takom rozsiahlom úseku Dunaj zamrznutý nebol.