Tlak po tom, aby bolo známkovanie okrem klasickej klasifikácie možné aj
slovnou formou, je podľa šéfa rezortu školstva dosť výrazný. Poznamenal,
že v súčasnosti sa slovne hodnotí už na viacerých základných školách na
prvom stupni, pretože doteraz to tak bolo stanovené v zákone. "My sme to teraz rozšírili aj na druhý stupeň a dali sme to ako ponuku školám," povedal minister školstva.
Gröhling tvrdí, že pre neho osobne by bolo najideálnejšie, keby hodnotenie bolo kombinované. "Na
jednej strane viete vizuálne ohodnotiť žiaka a na druhej strane si vie
rodič prečítať aj jeho silné a slabé stránky a zároveň rodič dostane
nejaký komplexný prehľad," uviedol minister.
Šéf rezortu školstva poznamenal, že Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ)
realizuje webináre, ktoré ponúkajú návod, ako sa majú písať slovné
hodnotenia. Podľa ministra ide najmä o to, aby učiteľ nenapísal jedno
hodnotenie a následne ho kopíroval s minimálnymi obmenami. "Uvedomujem si, že to bude náročné pri veľkých skupinách, ale preto sme to dali ako možnosť," dodal.
V rámci záverečného hodnotenia sa budú môcť hodnotiť žiaci slovne vo
všetkých ročníkoch základnej školy. Školy si budú môcť vybrať, či budú
žiakov známkovať, teda klasifikovať v rámci záverečného hodnotenia,
alebo ich budú hodnotiť slovne či kombináciou oboch typov hodnotení.
Výnimkou v druhom polroku aktuálneho školského roka sú prvé ročníky, kde
bude slovné hodnotenie ako jediný spôsob. Riaditeľom škôl ŠPÚ zároveň
odporúča, aby sa neklasifikovali tie predmety, pri ktorých sa nevedia v
súčasnosti naplniť ciele predmetu. Ide napríklad o telesnú či výtvarnú
výchovu.
Školy a školské zariadenia sú z dôvodu šírenia nového
koronavírusu zatvorené od marca. Počas mimoriadneho prerušenia
vyučovania v školách sa vzdelávanie realizuje dištančnou formou.