"Celé desaťročia boli železnice na Slovensku investične zanedbávané.
Ak však chceme ľudí presvedčiť, aby presadli z áut do vlakov, musíme
investovať. Dnes sa nám núka jedinečná príležitosť zmeniť stav železníc
aj vďaka Fondu obnovy. Urobím všetko preto, aby sme pripravili dôkladne
a načas kvalitné projekty a aby sme presvedčili Európsku komisiu
o zmysluplnosti týchto zelených projektov," povedal minister dopravy a výstavby.
Celá stavba má dĺžku zhruba 14 kilometrov v smere východ - západ a 2,3 kilometra v smere sever - juh. "Financovanie
projektu bude z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) a
Nástroja CEF (Nástroj na prepájanie Európy). Časť stavby v úseku Žilina
(mimo) – Varín (tzv. Sekcia 1) bude financovaná prostredníctvom
Nástroja CEF a štátneho rozpočtu. Zvyšná časť stavby (tzv. Sekcia 2, zo
stavebného hľadiska ide priamo o železničnú stanicu Žilina a
infraštruktúru v smere na sever a západ od tejto stanice) bude v prvej
fáze financovaná z OPII. V druhej fáze sa ŽSR budú uchádzať o peniaze z
Operačného programu Slovensko v rámci programového obdobia 2021 – 2027," doplnil Doležal.
"Uzol Žilina je jedným z dopravných sŕdc železničnej infraštruktúry
na Slovensku. Našim územím prechádzajú tri koridory základnej
transeurópskej siete, pričom v regióne Žilinského kraja sa nachádzajú
dva koridory základnej siete. Balt – Jadran a Rýn – Dunaj, so spoločným
úsekom Púchov – Žilina, vytvárajúce v meste Žilina koridorovú
križovatku. Preto je mimoriadne dôležité, že začneme s komplexnou
rekonštrukciou tohto významného uzla, ktorým sa aj zavŕšia práce na
zrýchľovaní tratí v koridore od Bratislavy do Žiliny," povedal generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.
Mesto Žilina podľa primátora Petra Fiabáneho víta túto významnú investíciu. "Vnímame
zároveň, že to bude mať na niekoľko rokov dosah aj na fungovanie mesta,
keďže ide o obrovskú stavbu. Na druhej strane, nejde len
o rekonštrukciu železničných tratí či nástupíšť, ale projekt zahŕňa
množstvo ďalších investícií. Budú sa rekonštruovať podchody, podjazdy,
ako aj infraštruktúra súvisiaca s cyklodopravou, ktoré výrazne pomôžu
mestu. Zároveň sa nám do budúcna otvárajú otázky rekonštrukcie
železničnej stanice či iného stvárnenia a využitia predstaničného
priestoru," podotkol Fiabáne.