Do tmy podvečernej oblohy začala padať hustá hmla - akoby predznamenala
deň, ktorý sa zapíše čiernymi písmenami do histórie československých
železníc. O 17.22 h vyšiel z Pardubíc smerom do Hradca Králové motorový
vlak so štyrmi osobnými vozňami a s vyše 200 cestujúcimi. Len o tri
minúty neskôr vyrazil oproti - z Hradca Králové - vlak s dvanástimi
vozňami, ktoré ťahala parná lokomotíva.
Kritický moment nastal v stanici Stéblová, v ktorej sa mali vlaky, ako
každý deň, bezpečne križovať. V osudný 14. november 1960 sa tak ale
nestalo. Starší sprievodca vypravil vlak, keď uvidel "tajomné" zelené
svetlo. Rušňovodič ani jeho pomocník si nevšimli návestidlo, ktoré im
zakazovalo opustiť stanicu.
Keď výpravca v Stéblovej uvidel, že vlak odchádza bez povolenia, snažil
sa blížiacej katastrofe zabrániť a rozbehol sa za ním. Vlakvedúci na
súde povedal, že v hmle a šere videl bežiacu postavu, ale myslel si, že
je to cestujúci, ktorý nestačil nastúpiť. Rozbiehajúci sa vlak sa snažil
dostihnúť aj výhybkár na bicykli.
K zrážke došlo na jednokoľajovej trati smerom na Pardubice krátko pred
18.45 h asi 1,5 kilometra od stanice Stéblová. Parná lokomotíva
v približne 60 kilometrovej rýchlosti prvý motorový vozeň doslova
zrolovala. Nárazom sa v troskách rozliala nafta a následný požiar
apokalypsu ešte umocnil. Podľa očitých svedkov plamene šľahali až do
výšky päť metrov. V troskách vlakov našlo smrť 118 ľudí a ďalších 110
utrpelo zranenia. Desiatky ľudí prežili s ťažkými zraneniami, niektorým
museli amputovať nohy či ruky.
Vyšetrovanie ukázalo, že tragédiu spôsobil predčasný výjazd vlaku
ťahaného parnou lokomotívou zo stanice Stéblová. V stanici mal počkať na
príchod motorového vlaku, ktorý sa blížil po jednokoľajovej trati z
Pardubic. Pri objasňovaní nehody sa dvaja svedkovia zmienili aj o
"tajomnom" zelenom signáli prichádzajúcom zo zadnej časti vlaku, ale
jeho zdroj sa nepodarilo vyšetrovateľom objasniť.
Vo februári 1961 vyniesol súd po neverejnom procese verdikt. Rušňovodič,
vlakvedúci, pomocník rušňovodiča a starší sprievodca vlaku s parnou
lokomotívou dostali tresty v rozpätí od 1,5 do 5,5 roka väzenia.
Vtedajšie komunistické médiá nemohli o najväčšom železničnom nešťastí na
území Československa podrobne informovať, aby nebola poškodená povesť
socialistického zriadenia. Noviny zverejnili iba krátku správu
Československej tlačovej kancelárie (ČSTK) s titulkom Správa vlády ČSSR
o železničnom nešťastí pri stanici Stéblová. Politici a úradníci
navštívili zranených v nemocnici, kde im odovzdali bolestné 800 Kčs
a dva pomaranče.
V roku 2010 vyšla kniha Největší železniční neštěstí v ČR – Stéblová
1960, ktorá podáva na základe dobových materiálov, výpovedí očitých
svedkov a spomienok niektorých aktérov výpoveď o príčinách tejto
obrovskej železničnej tragédie.