Od narodenia českého filmového režiséra, scenáristu a pedagóga Otakara Vávru uplynie v nedeľu 28. februára 110 rokov.
Otakar Vávra sa narodil 28. februára 1911 v Hradci Králové. Po maturite
začal študovať architektúru v Prahe, ale štúdium nedokončil. Zaujímal sa
o avantgardné divadlo, literatúru, napokon sa začal venovať filmu. V
roku 1932 na popud Emila Františka Buriana viedol v kabarete Červené eso
filmovú skupinu a písal aj scenáre. K filmovej réžii sa prepracoval
experimentálnymi a dokumentárnymi snímkami ako Moderní výroba obuvi
(1930), Světlo proniká tmou (1931), Žijeme v Praze (1934), Listopad
(1935), Na sto procent (1938) a Podvod s Rubensem (1940).
Jeho prvým celovečerným filmom bola komédia Velbloud uchem jehly (1936).
Na réžii sa podieľal spoločne s Hugom Haasom, ktorý stvárnil aj titulnú
postavu. Ako samostatný režisér sa Vávra uviedol o rok neskôr filmom
Filosofská historie nakrúteným podľa prózy Aloisa Jiráska. Po
historickom námete siahol aj v snímke Cech panen kutnohorských (1938),
ktorá mala povzbudiť český národ sužovaný hrozbou nacizmu.
Vávra nakrúcal aj v zložitých podmienkach počas okupácie. Z tohto
obdobia je známa komédia Přijdu hned (1942), v ktorej sa hlavnej úlohy
zhostil populárny Saša Rašilov. Hoci film bavil divákov, v jeho pozadí
stála tragická okolnosť – hneď po jeho dokončení odviedlo gestapo
herečku Annu Letenskú a za nepriamu pomoc účastníkom atentátu na
Heydricha popravilo jej manžela a napokon aj ju. Vávra spomínal, ako
herečka po každom zábere čakala v kúte s hlavou v dlaniach, no na jej
hereckom výkone sa tieto skutočnosti nijako neprejavili.
Bezprostredne po vojne Vávra nakrútil historický film Nezbedný bakalář
(1946) a o rok neskôr psychologický príbeh Předtucha. V roku 1948
preniesol na filmové plátno román Krakatit, do ktorého Karel Čapek
vložil silné protivojnové posolstvo. V 50. rokoch sa sústredil na
historickú "jiráskovskú" trilógiu Jan Žižka (1954), Jan Hus (1955) a
Proti všem (1956). Po snímke Občan Brych (1958) poplatnej komunistickému
režimu nakrútil Vávra opäť civilný psychologický príbeh Srpnová neděle
(1960) podľa rovnomennej hry Františka Hrubína.
Práve 60. roky znamenali vrchol vo Vávrovej tvorbe. Opäť podľa Hrubína
nakrútil snímku Zlatá reneta (1965), v ktorej predviedol sugestívny
herecký výkon Karel Höger. Nasledoval film Romance pro křídlovku (1966) –
úvaha o láske, živote a smrti inšpirovaná veršami Františka Hrubína.
Hlavného hrdinu stvárnil mladý a začínajúci Jaromír Hanzlík.
V roku 1969 sa Vávra ako režisér aj scenárista podpísal pod historickú
drámu Kladivo na čarodějnice. Dráma nakrútená podľa románu Václava
Kaplického je rekonštrukciou jedného z čarodejníckych procesov koncom
17. storočia. Na scenári spolupracovala aj ikona českého filmu Ester
Krumbachová. Film je reflexiou na politické procesy z 50. rokov minulého
storočia s Miladou Horákovou, Rudolfom Slánským a ďalšími – zobrazuje
zneužívanie moci nad životmi ľudí.
Po sérii vojnových filmov zodpovedajúcim duchu normalizácie (Dni zrady
I. a II., Sokolovo či Osvobození Prahy) sa Vávra vrátil k historickým
témam. Film Evropa tančila valčík (1989) z obdobia na prahu prvej
svetovej vojny bol jeho posledným.
Vávra dbal na precíznu dramaturgiu a presnú montáž. Dokázal zvládnuť
davové scény s vysokým počtom komparzistov nielen režijne, ale aj
finančne. Veľmi mu záležalo na prostredí, v ktorom natáčal. Vyberal si
najkvalitnejších hercov a dbal aj na zvukovú zložku.
Otakar Vávra pôsobil aj ako pedagóg. Na Filmovej fakulte pražskej
Akadémie múzických umení (FAMU) prednášal v rokoch 1946–2008. Vychoval
mnoho uznávaných režisérov. Z niektorých sa stali v 60. rokoch minulého
storočia predstavitelia novej vlny (Věra Chytilová, Miloš Forman, Jiří
Menzel, Jan Schmidt). K jeho žiakom patria aj uznávaní zahraniční
filmoví tvorcovia pochádzajúci z bývalej Juhoslávie Emir Kusturica,
Janja Glogovac a Lordan Zafranovič.
V roku 2006 sa Vávra podieľal na tvorbe hudobného videofilmu Strážce
plamene v obrazech. Chcel nakrútiť film o Janovi Masarykovi, pre ktorý
mal nachystaný scenár. Ten už zrealizovať nestihol. Legendárny Otakar
Vávra zomrel 15. septembra 2011 v Prahe vo veku 100 rokov. V roku 2001
bol vyznamenaný Českým levom za celoživotný prínos českej kinematografii
aj Cenou za mimoriadny umelecký prínos svetovému filmu na karlovarskom
filmovom festivale. V roku 2004 mu udelili Medailu Za zásluhy.