K plynulému prechodu na povinné predprimárne vzdelávanie by mala pomôcť dočasná možnosť jeho poskytovania aj v "nesieťových" zariadeniach. Táto možnosť má trvať do roku 2024.
Pomôcť má aj úprava ďalších ustanovení. "Vytvára sa najmä register
týchto zariadení a upravuje sa ich financovanie – poskytovaním príspevku
na výchovu a vzdelávanie. Zároveň sa upravuje posudzovanie plnenia
obsahu vzdelávania v rámci individuálneho vzdelávania detí na základe
žiadosti zákonných zástupcov alebo zástupcov zariadení," ozrejmili predkladatelia.
V rámci posilnenia princípu inklúzie má pribudnúť možnosť, aby popri
asistentovi učiteľa mohli pôsobiť v materskej škole aj odborní
zamestnanci.
Vypustiť by sa mohol individuálny program zo žiadosti zákonného zástupcu
alebo zástupcu zariadenia o povolenie individuálneho vzdelávania.
Autori novely argumentujú, že po podaní žiadosti do vydania rozhodnutia
je dostatočný časový priestor na vytvorenie individuálneho programu
vzdelávania vypracovaného spolu s kmeňovou materskou školou.
Namiesto overovania osobnostného rozvoja sa novelou navrhuje posúdenie
plnenia individuálneho vzdelávacieho programu učiteľmi kmeňovej
materskej školy priamo v škôlke v priebehu marca príslušného roka.
Predkladatelia tak chcú odstrániť zbytočný stres detí, ktorý by mohlo
vyvolať formálne overovanie ich osobnostného rozvoja.
Po novom by tiež mohol riaditeľ školy zrušiť individuálne vzdelávanie
dieťaťa na návrh povereného školského inšpektora. Zabezpečiť sa tak má
kvalita individuálneho vzdelávania. Školský inšpektor podľa
predkladateľov vie posúdiť, či individuálne vzdelávanie napĺňa svoj
účel. Mal by mať preto podľa nich možnosť podať návrh na zrušenie
individuálneho vzdelávania, ak sa jeho účel nenapĺňa alebo fyzická
osoba, ktorá ho uskutočňuje, nedostatočne napĺňa jeho účel.