Aby bola digitálna transformácia škôl zvládnutá úspešne, vyžaduje si
starostlivý plán, využitie rôznorodých, nielen základných technológií.
Členovia SKAV v SR tvrdia, že si vyžaduje aj vzdelávanie nielen
digitálnych koordinátorov, ale i celých kolektívov škôl. Tajomník
Digitálnej koalície Andrej Bederka tvrdí, že "digitálna škola je
taká, ktorá vychová, vzdelá a pripraví svojich žiakov na trh práce a
život v digitálnej dobe - v podmienkach 4. priemyselnej revolúcie".
"V IT Akadémii sme identifikovali 26 prvkov digitálnej školy – od
vízie, cez učiacu sa komunitu aktérov až po samotné vzdelávacie
prostredie. Digitálna škola sa vyvíja v čase a priestore od úplného
začiatočníka až po školu, ktorá svojím príkladom môže inšpirovať iné
školy," uviedol gestor národného projektu IT Akadémia Dušan Šveda.
Otvorenými nezodpovedanými otázkami podľa nich zostáva nízka kvalita
internetového spojenia niektorých škôl napriek prebiehajúcemu projektu
Edunet, požiadavky škôl na ich vybavenie v procese digitálnej
transformácie a celkové smerovanie informatizácie školstva.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu zároveň informovalo aj o
zriadení novej pracovnej pozície digitálneho koordinátora v školstve. "Sú
to inovatívni pedagógovia, ktorí majú byť lídrami digitálnej
transformácie školy. Koordinátor plánuje konkrétne ciele a kroky
transformácie a koordinuje ich realizáciu," hovorí o novej pozícii
Šveda. Bederka doplnil, že ide o inovatívneho pomocníka riaditeľa a
konzultanta pre všetkých učiteľov na pôde školy, ktorý im bude pomáhať
pri príprave hodín i počas výučby. "Je to tvorivá práca na celý
úväzok a popri využívaní technológií v škole zisťuje jej pripravenosť,
vypracúva s kolektívom víziu a podporuje jej realizáciu," uzavrel Bederka.
Do digitálnych technológií pre učiteľov a žiakov investuje ministerstvo
školstva tento rok 40 miliónov eur. Minister školstva Branislav Gröhling
(SaS) to označil za začiatok "digitálneho skoku" v školstve.
Stav digitalizácie má ukázať audit, školy budú postupne dostávať
dotazníky. Šéf rezortu školstva ohlásil tiež vznik pozície školského
koordinátora digitálnych technológií.