Hlohovec/Bratislava
29. októbra (TASR) – Patrila k významným slovenským herečkám, presadila
sa v divadle, vo filme i na televíznej obrazovke. Režiséri ju
najčastejšie obsadzovali do postáv poznamenaných tragickým osudom. Viera
Strnisková bola dlhoročnou členkou Slovenského národného divadla (SND) a
jednou z najvýznamnejších predstaviteliek slovenskej povojnovej
hereckej generácie. V stredu 30. októbra uplynie od jej narodenia 95
rokov.
Viera Strnisková sa narodila 30. októbra 1929 v Hlohovci. Rodičia z nej
chceli mať lekárku, budúca interpretka zložitých ženských charakterov
študovala filozofiu a medicínu na Slovenskej univerzite (pozn.: dnešná
Univerzita Komenského) v Bratislave, nakoniec sa však rozhodla pre
herectvo. Počas svojej umeleckej kariéry bola od roku 1948 členkou
Divadla Nová scéna, ale hrala aj v divadlách vo Zvolene a Nitre. Členkou
Slovenského národného divadla (SND) v Bratislave sa stala v roku 1962.
Počas svojej dlhej divadelnej, filmovej aj rozhlasovej kariéry stvárnila
veľké, tragické i komické postavy. Na divadelných doskách sa
výraznejšie presadila už vo zvolenskom angažmán a divákov aj kritiku
zaujala kreáciami v hrách Skrotenie zlej ženy, Geľo Sebechlebský alebo v
Pygmalionovi. Významnú éru tvorilo jej pôsobenie v Nitre (vtedy si ju
začínali všímať už aj filmári) a v SND, kde vynikla v slovenskom
klasickom repertoári (Mara Malecká zo Ženského zákona), nevyhýbala sa
však ani svetovým autorom (Scény z manželského života, Maria Stuartová).
Málokedy bola so svojimi výkonmi spokojná, stále sa snažila zlepšovať.
Jej doménou boli predovšetkým vážne a tragické úlohy: Varia (Višňový
sad), Nora (Nora), Manon Lescaut (Hriešna svätica), Yuki (Lampiónová
slávnosť), Angela (Polnočná omša), Regina (Z druhej strany pralesa) či
Matka v hre Krvavá svadba. Medzi zložité charaktery, ktoré stvárnila,
patrili aj Blanche du Bois v Električke zvanej túžba či pani Borkmanová v
hre John Gabriel Borkman.
Od konca 50. rokov 20. storočia sa postavila aj pred kameru. Jej
filmografia obsahuje desiatky titulov, medzi nimi napríklad Prípad pre
obhajcu (1964), Námestie svätej Alžbety (1965), Smrť prichádza v daždi
(1965), Sladký čas Kalimagdory (1968). Vo filmoch vytvárala väčšinou
introvertné, citovo zraňované plaché ženy, ale aj dedinčanky materského
typu.
Veľké herecké príležitosti dostala v televíznych dielach Živý bič
(1966), Dom Bernardy Alby (1966), v dokumentárnej snímke Rok na dedine
(1967), Rysavá jalovica (1970). Kritika ocenila umelkyňu v hlavnej
postave v televíznom filme režiséra Martina Ťapáka s názvom Matka
(1968). Väčšina deja sa odohráva v jednej miestnosti, film je doslova
nabitý energiou a rivalitou medzi dvoma bratmi, ktorých excelentne
stvárnilo duo hercov Štefan Kvietik a Ivan Rajniak.
Viera Strnisková spolupracovala s významnými slovenskými režisérmi.
Vynikla v baladickom príbehu zo slovenských kopaníc o mladej žene, ktorá
neunesie obvinenie z manželskej nevery. Réžie sa ujal Štefan Uher a
dráma sa objavila v kinách s názvom Studené podnebie (1974). Ďalej hrala
napríklad vo filmoch Dievča z jazera (1978), Sneh pod nohami (1978), A
pobežím až na kraj sveta (1979), Nebezpečné známosti (1980), Predčasné
leto (1982), Soľ nad zlato (1982). Zažiarila aj v seriáloch Život bez
konca (1982) či Štúrovci (1991).
V roku 1998 publikum zaujala postavou v snímke Priateľstvá padajúceho
lístia v réžii Juraja Nvotu. Neklamný obraz staroby a prežívania tohto
obdobia bol okorenený vynikajúcim hereckým výkonom dvoch slovenských
herečiek Viery Strniskovej a Zity Furkovej. Účinkovala aj v televíznom
filme mladého slovenského režiséra Petra Krištúfka Dlhá krátka noc
(2003).
Viera Strnisková patrila medzi výrazné osobnosti slovenského recitačného
umenia, účinkovala v rozhlase a uplatnila sa tiež v dabingu. Za svoju
umeleckú tvorbu získala niekoľko ocenení. Od roku 2003 bola držiteľkou
štátneho vyznamenania Pribinov kríž II. triedy za významné zásluhy v
oblasti divadelnej, filmovej a rozhlasovej tvorby. V roku 2004 jej na
šiestom ročníku Festivalu Aničky Jurkovičovej v Novom Meste nad Váhom
udelili ocenenie pre významné herečky Kvet Tálie. Bola tiež držiteľkou
ceny Karla Čapka. Zomrela 31. augusta 2013 v Bratislave vo veku 83
rokov.