Bratislava
13. septembra (TASR) - Zvýšenie ochrany finančných spotrebiteľov pri
elektronických platbách ako umožnenie vstupu nových nebankových
poskytovateľov platobných služieb na európsky trh má podľa odborníkov
umožniť nová európska smernica o platobných službách, známa aj ako PSD
2.
Na túto smernicu sa viaže niekoľko technických predpisov a usmernení.
Ich zavádzaniu do praxe sa intenzívne a dlhodobo venuje celý bankový
sektor. Proces príprav sa zavŕši, ako informovala Slovenská banková
asociácia (SBA), 14. septembra tohto roka účinnosťou delegovaného
nariadenia o silnej autentifikácii zákazníka a bezpečnej komunikácii.
Cieľom európskych zákonodarcov bolo priniesť klientom viac možností, ako
využívať základné platobné služby. Smernica umožňuje novým hráčom, tzv.
tretím stranám, prístup k platobným účtom klientov. Tretie strany,
ktoré prešli prísnym licenčným procesom a sú uverejnené v registri
poskytovateľov týchto služieb, budú môcť ponúkať predovšetkým služby
informovania o účte a služby súvisiace s vykonaním platby.
Podľa finančného experta Pavla Škriniara, s niektorými ochrannými
prvkami už slovenskí klienti majú skúsenosť. Napríklad potrebu zadávania
PIN kódu pri určitom počte bezkontaktných platieb, resp. dosiahnutiu
celkovej platby mali nastavené niektoré banky už v čase, keď sa s týmito
platbami iba začínalo. Prínos tretích strán ocenia majitelia viacerých
bankových účtov. Vďaka jednej aplikácii budú mať napríklad prehľad
o celkovom disponibilnom zostatku. Jeden centralizovaný prístup
sprehľadní finančné aktíva klientov a ukáže cestu k efektívnejšej správe
majetku.
Podľa odborníkov sa však zvýši potreba obozretnejšieho narábania
s telefónom a jeho zabezpečenia, keďže bude dverami k finančnému majetku
majiteľa.
Na možné problémy súvisiace s novou smernicou Európskej únie upozorňuje
bezpečnostný konzultant Aliter Technologies Tomáš Bartek. Podľa neho
Brusel ňou chce docieliť zvýšenie bezpečnosti zákazníkov pri
bezhotovostnom platení. Zavedenie novinky ale môže priniesť niektorým
spotrebiteľom komplikácie. Po novom bude nutné prihlásenie sa minimálne
v dvoch stupňoch, ľudia by mali vedieť svoje PIN kódy, prípadne ich mať
niekde po ruke. Platobný terminál totiž podľa neho môže vyzvať zákazníka
na zadanie PIN kódu k fyzickej karte, aj v prípade, že sa platba
realizuje bezkontaktne mobilom. Takáto situácia nastane, ak klient pri
opakovanej bezkontaktnej platbe dosiahne sumu 150 eur, alebo pri každej
piatej platbe bez PIN kódu za 24 hodín. PIN kód môže byť pri určitých
bezkontaktných platbách vyžiadaný aj pri nižšej sume ako 20 eur. Banky
preto odporúčajú mať pri sebe fyzickú platobnú kartu (nie iba virtuálnu
kartu v mobilnom telefóne) a v prípade problémov realizovať platbu jej
vložením do platobného terminálu.
Takéto overenie bude podľa experta povinné nielen pri bezhotovostných
platbách v obchode, ale napríklad aj pri online bankingu či transakciách
na webe. V prípade, že boli používatelia zvyknutí prihlasovať sa do
internet bankingu heslom a nie použitím aplikácie na generovanie
prihlasovacích kódov, banka môže po novom zaslať klientovi jednorazový
prihlasovací kód cez SMS správu. Je preto dôležité skontrolovať si
telefónne číslo zadané v nastaveniach internet bankingu.
"Dvojstupňové overenie je z hľadiska bezpečnosti dobrým riešením,
často totiž dochádzalo ku krádežiam identity, či zneužitiu platieb," zdôrazňuje Bartek.