Keď v roku 2017 vtedajší premiér Robert Fico (Smer-SD) trhal faktúry za
elektrinu, padol šéf ÚRSO Jozef Holjenčík. Dôvodom bola nová vyhláška
úradu, ktorá spôsobila rast cien elektriny pre vyššie distribučné
poplatky. Táto vyhláška počítala aj so vznikom špecializovaných
odberných miest pre elektromobily.
ÚRSO pod novým vedením vyhlášku stiahol a vydal novú. Do nej však už tieto špeciálne odberné miesta nezakomponoval.
"Výsledkom je, že nemôžu vznikať špecializované odberné miesta, ktoré
by mali prispôsobené tarify presne pre potreby elektromobilov. Keďže
neexistujú, nie je možné ich ani špeciálne podporovať, napríklad formou
štátnych dotácií," vysvetlil Martin Semrič, portfólio manažér Magna energia.
To je však podľa Semriča v rozpore s politikou vlády, ktorá dotuje kúpu
elektromobilov. Nové kolo podpory začína v polovici decembra, kedy si
môžu ľudia požiadať o dotáciu. Štát prispeje na kúpu elektromobilu sumou
osemtisíc eur a plug-in hybridu päťtisíc eur. Odberné miesta pre
elektromobily však chýbajú aj v najnovšej vyhláške, ktorú ÚRSO vydal na
jeseň. Podľa hovorcu úradu Radoslava Igaza úrad zmenu v najbližšom čase
nechystá. "Úrad aktuálne neplánuje vytvorenie takejto špeciálnej tarify na nabíjanie elektroautomobilov," reagoval Igaz.
Do roku 2025 by mali elektromobily tvoriť v Európskej únii až 15 percent
celkového predaja, do roku 2030 až 30 percent. Po Slovensku by malo do
roku 2030 jazdiť 35.000 elektromobilov a hybridov.
Ministerstvo hospodárstva (MH) SR pripomenulo, že pre rozvoj
elektromobility na Slovensku novelizovalo zákon o energetike. Ten
uvádza, že podnikaním v energetike nie je prevádzkovanie nabíjacej
stanice a poskytovanie nabíjania elektrických vozidiel. Na vykonávanie
tejto činnosti teda nie je potrebné oprávnenie na podnikanie v
energetike. "Zároveň pripomíname, že rezort hospodárstva okrem
elektromobilov podporuje aj výstavbu nabíjacej infraštruktúry. Tento rok
MH SR vyhlásilo historicky prvú výzvu na podporu výstavby verejne
prístupných nabíjacích staníc pre elektromobily. Rezort vyčlenil pre
samosprávy v 1. kole sumu 500.000 eur," uviedol tlačový odbor MH.
Keďže špeciálne odberné miesta v našej legislatíve neexistujú, výhodu
majú podľa Semriča odberatelia v rodinných domoch so spotrebou nad štyri
megawatthodiny (MW) ročne s inštalovaným inteligentným elektromerom
známym pod skratkou IMS s variabilnou tarifikáciou. Vďaka tomu má
domácnosť možnosť nabíjať si auto v noci za výhodné ceny. To isté platí
pre firmy, ktoré majú priebehové meranie spotreby a tiež môžu využiť
lacnú nočnú elektrinu v rámci variabilnej tarifikácie. "Náklady na
prevádzku elektromobilu môžu vďaka tomu výrazne klesnúť. Pri nabíjaní
auta v noci za zvýhodnené ceny navyše odpadá nutnosť investovať do
rýchlonabíjačky," dodal Semrič.