Petr Haničinec sa narodil 15. septembra 1930 v Pardubiciach a na želanie
svojho otca, poštového úradníka, začal študovať na Učiteľskom ústave v
Chrudimi, neskôr pokračoval na gymnáziu v Trutnove. Potom však utiekol z
domu a živil sa ako hráč na klavír. Na toto obdobie spomínal slovami:
"Keď mi muzika zavoňala, vydržal som cvičiť aj šesť hodín denne a
dokonca som často namiesto do školy chodil hrať na klavír ku kamarátovi."
Keď sa však začal Haničinec venovať herectvu, hru na klavíri celkom
zanechal. Prihlásil sa na Štátne konzervatórium, ktoré sa počas jeho
štúdia (1949-1953) zmenilo na Divadelnú akadémiu múzických umení (DAMU).
Jeho pedagógmi boli Miloš Nedbal, Radovan Lukavský či Otomar Krejča.
Po skončení štúdia dostal Haničinec angažmán v pardubickom Východočeskom
divadle (1953–1954), v pražskom súbore D 34 (1954–1956) a v Divadle S.
K. Neumanna (1956–1962). Najdlhšie počas svojho profesionálneho života
pôsobil v Divadle na Vinohradech (1962–1999), napokon bol dva roky
hercom Divadla Na Fidlovačce (1999–2001). Venoval sa tiež umeleckému
prednesu a práci pre rozhlas.
Na filmovom plátne sa prvý raz objavil v roku 1955 ako vojak v
dobrodružnom filme Ztracená stopa režiséra Karla Kachyňu, a tiež ako
vidiečan v snímke Z mého života - životopisný príbeh o Bedřichovi
Smetanovi nakrútil Václav Krška. Objavil sa vo filmovej podobe známeho
Jiráskovho románu Proti všem (Otakar Vávra, 1956) či vo filme Tam na
konečné režisérskej dvojice Ján Kadár - Elmar Klos (1957).
Už od 60. rokov sa však Petr Haničinec začal venovať najmä televíznym
inscenáciám a seriálom. O nárast jeho popularity sa zaslúžila práve
jedna z titulných úloh v normalizačnom seriáli Žena za pultem (1977).
Haničinec tu stvárnil tolerantného a dobráckeho nápadníka hlavnej
hrdinky, rozvedenej predavačky Anny Holubovej, (Jiřina Švorcová), ktorý
si musel trpezlivo získavať priazeň jej detí zafixovaných na predošlého
manžela (Josef Langmiler). Práve táto rola zaradila Haničinca do
kategórie "sympaťákov" a nejeden divák a najmä diváčka mu vtedy držali
palce.
Nasledovali ďalšie diela socialistickej televíznej produkcie v podobe
seriálov Inženýrská odysea či Okres na severu. V roku 1980 ho do filmu
Kotva u přívozu obsadila režisérka Marie Poledňáková. Dramaticky
prepracovanejšiu postavu chovateľa koní si Haničinec zahral v roku 1982 v
seriáli Dobrá voda. Takisto ho diváci mohli vidieť v seriáloch Synové a
dcery Jakuba Skláře (1986), alebo Cirkus Humberto (1988).
Haničinca preslávili aj detské projekty Jája a Pája, Kubula a Kuba
Kubikula, či večerníček Tuláček, ku ktorému nahovoril doprovodné slovo.
Objavil sa napríklad vo filme Čas sluhů Ireny Pavláskovej (1989), v
seriáloch Dobrodružství kriminalistiky (1991) či Hříchy pro diváky
detektivek (1995). O tom, že napriek "škatuľke" dramatického herca
nechýbal Haničincovi ani zmysel pre humor, presvedčilo divákov jeho
účinkovanie po boku Tomáša Hanáka či Davida Vávru v televíznej recesii
Tuzemský konzumní (1993). Naposledy si v roku 1999 zahral v televíznom
filme Františka Filipa Ortel nakrútenom podľa prózy Friedricha
Dürrenmatta a v roku 2004 sa objavil v seriáli Agentura Puzzle.
Petr Haničinec sa venoval aj dabingu, diváci si ho pamätajú napríklad z
historického seriálu Já, Claudius. Najznámejšia postava, ktorej
prepožičal svoj hlas, je však vyšetrovateľ Columbo z rovnomenného
detektívneho seriálu – hoci neskôr väčšinu dielov nadaboval Dalimil
Klapka, keďže Petra Haničinca v tom čase sužovali zdravotné problémy
(okrem iného dôsledky vážnej autonehody v decembri 1995 a mozgová
príhoda v roku 2001).
Petr Haničinec zomrel po dlhom boji s chorobou 7. novembra 2007 vo
svojom dome v Bratroviciach pri Kladne. Herec bol štyrikrát ženatý, má
dve deti. Získal titul Zaslúžilého umelca (1985), Cenu Františka
Filipovského za celoživotný prínos v dabingu (1996), Krištáľovú ružu za
poéziu (1996) a Cenu Senior Prix za celoživotnú prácu (2000).