Popri množstve divadelných postáv účinkovala vo viac než stovke filmov,
seriálov a televíznych inscenácií. Vo štvrtok 21. januára uplynie od
narodenia Márie Prechovskej 100 rokov.
Mária Prechovská sa narodila 21. januára 1921 v Trnave. Po štúdiách na
obchodnej akadémii sa rozhodla pre herectvo. V rokoch 1937 – 1939
absolvovala herecký kurz v Reinhardtovom divadelnom seminári vo Viedni.
Už na sklonku 2. svetovej vojny v rokoch 1944 – 1945 získavala prvé
javiskové skúsenosti v Akademickom divadle v rodnej Trnave.
V roku 1945 sa stala členkou činoherného súboru Slovenského národného
divadla v Bratislave, ktorému ostala verná až do roku 1993. Vyrástla na
herečku širokého spektra komediálnych postáv v klasických i súčasných
dramatických dielach domácich aj svetových autorov. Vynikala kultúrou
a noblesou, a tiež realistickým herectvom. Jej naturel od začiatku
predpovedal, že ju režiséri nebudú obsadzovať do úloh naivných,
romantických či zraniteľných hrdiniek. Práve naopak, najviac jej sedeli
postavy dominantných, hrdých, nezávislých či despotických žien.
Na javisku stvárnila stovky postáv. Priaznivci divadla si ju pamätajú
ako Herodias v Hviezdoslavovej tragédii Herodes a Herodias, Reginu v
Hellmanovej hre Z druhej strany pralesa či Vassu v Gorkého dráme Vassa
Železnovová. Jej umenie mali možnosť obdivovať v inscenáciách Strieborný
jaguár, Veselé panie z Windsoru, Tartuffe, Statky–zmätky, Ženský zákon,
Nepriatelia či Šťastné dni. V SND pôsobila 48 rokov.
Napriek tomu, že sa venovala predovšetkým divadlu, stvárnila množstvo
rozmanitých charakterov na filmovom plátne a na televíznej obrazovke.
Prvú hereckú príležitosť jej v roku 1948 ponúkol český film – zahrala si
v snímke Bílá tma režiséra Františka Čápa. Nasledovala komédia Kozie
mlieko (Ondrej Jarjabek, 1950) a filmy Previerka lásky (Jozef Medveď,
1956) či Posledná bosorka (Vladimír Bahna, 1957).
Karol L. Zachar ju v roku 1963 obsadil do svojej televíznej adaptácie
hry Geľo Sebechlebský dramatika Jozefa Hollého (ďalší televízny záznam
inscenácie vznikol v roku 1981). Spomenúť možno tiež filmy Panna
zázračnica (Štefan Uher, 1966) či Pštrosí večierok (Július Pántik,
1969). Prechovská excelovala tiež v hre Jána Soloviča Strieborný jaguár,
ktorá sa dočkala televízneho spracovania (Peter Opálený, 1975) a tiež
v známej a svojho času obľúbenej televíznej inscenácii Anjel prichádza
oknom (Marta Gogáľová, 1976), kde bola jej hereckou partnerkou Eva
Krížiková.
V roku 1990 si Mária Prechovská zahrala v krátkej televíznej komédii
Rozmar starej dámy (Karol Strážnícký) a jej posledným filmom bol Spolok
klobúkových dám (Jaro Rihák, 1994). Objavila sa aj vo
viacerých televíznych seriáloch, napr. Tridsaťdeväť stupňov v tieni či
Opice z našej police.
Vďaka nezameniteľnému hlasu si ju poslucháči pamätajú z rozhlasového
vysielania. Za svoje herecké majstrovstvo získala Mária Prechovská v
roku 1968 titul Zaslúžilá umelkyňa a v roku 1971 Cenu Zväzu dramatických
umelcov práve za jej pôsobenie v rozhlase.
Mária Prechovská zomrela 5. novembra 1995 v Bratislave. „Vedela rozlišovať podstatné od nepodstatného. Nikdy sa nefarbila, nekrášlila, mala mimoriadnu striedmosť," vyjadrila
sa o nej herecká kolegyňa Božidara Turzonovová v televíznom portréte
pani Mária. Prechovská bola podľa nej nielen znamenitou herečkou, ale aj
príkladnou kolegyňou, ktorá dokázala vycítiť, ak mal niekto starosti, a
nezištne pomáhať ľuďom okolo seba.
„Snažila som sa tak žiť, aby som nemala otvorené účty, aby som odchádzala s pokojným svedomím. Prosto, žila som jednoducho," vyznáva sa herečka Mária Prechovská v dokumente, ktorý o jej živote nakrútil Roman Zámečník.