Veľmi úzko spolupracoval so slovenským režisérom Jánom Roháčom, s ktorým
vytvoril nerozlučnú tvorivú dvojicu. Popri réžii filmu Kdyby tisíc
klarinetů (1964) stáli pri zrode prvých televíznych klipov, ktoré sa
vtedy nazývali inscenovaná alebo hraná pieseň. Medzi najúspešnejšie
patrila viedeoskladba Zdvořilý Woody (1963) v podaní vtedy začínajúceho
Karla Gotta.
Aj napriek nepriazni osudu – počas normalizácie mu bola v 70. a 80.
rokoch z politických dôvodov znemožnená tvorivá činnosť - patril
k osobnostiam, ktoré v 20. storočí významne ovplyvnili podobu televíznej
zábavy. V stredu 17. februára uplynie 100 rokov od narodenia Vladimíra
Svitáčka, významného českého režiséra a scenáristu, ale aj herca malých
úloh a zábavného rozprávača.
Vladimír Svitáček, ktorého priviedol k amatérskemu divadlu otec, sa
narodil 17. februára 1921 v obci Střelice pri Brne. V moravskej
metropole ukončil aj gymnázium, po ktorom nasledovalo dvojročné štúdium
na Priemyselnej škole stavebnej.
Počas druhej svetovej vojny bol totálne nasadený v pražskej Avii. V
Prahe sa stretol s predstaviteľmi umeleckej obce, čo rozhodlo o tom, že
sa vzdal pôvodného plánu – pracovať v stavebníctve. Po skončení vojny
nastúpil do Filmového štúdia Barrandov, kde pôsobil okrem iného aj ako
asistent réžie takých tvorcov, akými boli Alfréd Radok a Karel Zeman.
V roku 1956 ukončil štúdium dramaturgie a réžie na Filmovej a televíznej
fakulte Akadémie múzických umení v Prahe (FAMU). Po skončení FAMU sa
začal venovať vlastnej tvorbe a spolupracovať s Československou
televíziou.
Významným sa stalo pre Vladimíra Svitáčka stretnutie so slovenským
režisérom Jánom Roháčom, s ktorým sa podpísal pod množstvo projektov.
Výsledkom ich spolupráce bol napríklad krátky film Koniec jasnovidca
(1957). Tomu však dali na začiatku komunisti stopku a do kín sa dostal
až o šesť rokov neskôr. V roku 1964 natočili na námet Jiřího Suchého a
hudbu Jiřího Šlitra muzikál Kdyby tisíc klarinetů, postavený na
myšlienke premeny zbraní na hudobné nástroje.
Pre televíziu vytvorila dvojica Roháč-Svitáček napríklad skeč Žárlivost
(1962), komediálnu miniatúru Uspořená libra (1963), ako aj dve desiatky
televíznych videopesničiek.
Koncom 50. rokov stáli spoločne aj pri zrode inovačného divadla Laterna
magika, na činnosti ktorého sa podieľal ako scenárista i režisér.
Divadlo zaznamenalo obrovský úspech na medzinárodnej výstave Expo 58
v Bruseli.
So svetovou výstavou, tentoraz Expo 67 v kanadskom Montreale, sa spája
ďalší výrazný počin Vladimíra Svitáčka, pri ktorom bol opäť spolu s
Jánom Roháčom. Režijne sa podieľali na unikátnom filmovom projekte
Kinoautomat Člověk a jeho dům. Tento prvý interaktívny filmový program
na svete mal premiéru 29. mája 1967. Výnimočný a originálny bol tým, že
diváci mohli počas jeho sledovania ovplyvňovať dej.
Po návrate z Montrealu sa Vladimír Svitáček pustil s Miroslavom
Horníčkom do prípravy divácky mimoriadne obľúbeného cyklu televíznych
rozhovorov s rôznymi osobnosťami, nazvaného Hovory H, ktorý sa vysielal v
rokoch 1968-1969. K tejto tvorivej činnosti sa vrátil v inovovanom
programe Hovory H po dvadsiatich rokoch (1990).
Všestranného umelca Vladimíra Svitáčka, ktorý bol po roku 1989
rehabilitovaný, mohli diváci vidieť aj ako príležitostného herca.
Napríklad v komédii Martina Friča Císařův pekař - Pekařův císař (1951),
vo veselohre Ladislava Smoljaka Jára Cimrman ležící, spící (1983) alebo
tiež v ôsmimi Oscarmi ovenčenom filme režiséra Miloša Formana Amadeus
(1986). V roku 1989 si zahral v psychologickej dráme režisérky Zuzany
Zemanovej-Hojdovej Príbeh 88 a naposledy sa postavil pred kameru o desať
rokov neskôr v krátkometrážnom filme režiséra Jiřího Suchého Kdo unesl
Klaudii? (1999).
Vladimír Svitáček zomrel 23. augusta 2002 v Prahe vo veku 81 rokov.
Pochovaný je v rodnej obci Střelice, ktorá mu krátko pred smrťou udelila
čestné občianstvo.