"Ak sa takéto správanie objaví, je dôležité informovať rodičov, ktorí by mali vyhľadať odbornú psychologickú pomoc,"
uviedla psychologička. Pripomenula, že žiaci po dlhej absencii
sociálnych kontaktov počas dištančného štúdia potrebujú byť súčasťou
sociálnych vzťahov, ktoré im umožňuje kolektív rovesníkov a škola, ktorá
zabezpečí žiakovu vzájomnú interakciu v triede nielen medzi rovesníkmi,
ale aj dospelými – učiteľmi.
Pedagógovia by podľa psychologičky mali prihliadať na to, že žiaci
vypadli z pravidelného školského režimu, zmenili sa ich návyky, denný
režim, ale aj systematické učenie, mentálne zdravie a stabilizácia v
škole, ktoré vplývajú na rozvíjanie ich kognitívnych schopností. "Na
vyučovaní by nemali zdôrazňovať a upozorňovať na ich nedostatky. Mali by
zistiť, ako sú na tom z jednotlivých predmetov a počítať s medzerami v
ich vedomostiach," upozornila Kövérová. Dôležité je však podľa nej
nezabúdať oceňovať ich aktivitu na vyučovaní, umožniť im klásť otázky,
vyjadrovať vlastné myšlienky, formulovať návrhy a aktivity.
"Učitelia môžu prebrané učivo zopakovať aj inými aktivitami, nie iba
písomkou či skúšaním. Napríklad vypracovaním kvízov, pracovných listov,
doplňovačiek, krížoviek, ktoré sú zábavnejšie a tvorivejšie," poznamenala
psychologička z VÚDPaP. Ako ďalej tvrdí, nervózni a neistí žiaci sa pri
nich dokážu skôr uvoľniť a zapojiť sa do procesu v triede.
Psychologička dodala, že učitelia i rodičia by si mali v tomto náročnom
období skúšania a hodnotenia na konci školského roka uvedomiť, že
psychické zdravie a pocit bezpečia sú takisto dôležité ako kognitívne
schopnosti žiakov.