Brusel
7. septembra (TASR) - V roku 2019 boli v 27 členských štátoch EÚ dva
milióny učiteľov, z toho 85 percent žien a 15 percent mužov, a 24,5
milióna žiakov na úrovni primárneho vzdelávania. Slovensko bolo štvrtou
krajinou s najväčším počtom žiakov na učiteľa. Vyplýva to zo štatistík,
ktoré v utorok zverejnil Eurostat.
Štatistický úrad EÚ v správe pre médiá pripomenul, že deti v členských
krajinách Únie zvyčajne vstupujú na základné školy vo veku od piatich do
siedmich rokov. Učebné programy primárneho vzdelávania sú navrhnuté
tak, aby im poskytli solídne základné vzdelanie v oblasti čítania,
písania a matematiky spolu so základným porozumením ďalších predmetov,
ako je napríklad história, geografia, prírodné a spoločenské vedy,
umenie a hudba.
V 27-člennej EÚ sa priemerný počet žiakov na učiteľa na základnej úrovni
mierne znížil z 13,6 žiaka v roku 2018 na 13,5 v roku 2019. Najnižšiu
záťaž registrovali učitelia v Grécku (8,7 žiaka na učiteľa), Luxembursku
(9) a Poľsku (9,6).
Na opačnom konci spektra sa nachádzalo Rumunsko, ktoré si aj v roku 2019
udržalo najvyšší pomer žiakov na učiteľa (19,4). Za ním nasledovali
Francúzsko (18,8), Česká republika (18,7) a štvrtú pozíciu obsadilo
Slovensko (17,4).
Eurostat pripomenul, že pomer žiakov a učiteľov sa vypočítava podľa
Medzinárodnej štandardnej klasifikácie vzdelávania (ISCED) vydelením
počtu žiakov s plnou dennou dochádzkou počtom učiteľov s plnou pracovnou
normou. Pomer žiakov a učiteľov by sa nemal zamieňať s priemernou
veľkosťou triedy, pretože do úvahy sa neberú špeciálne prípady, ako sú
malé skupiny žiakov so špeciálnymi potrebami alebo špecifickými
predmetmi alebo rozdiel medzi počtom hodín vyučovania poskytovaných
učiteľmi a počtom hodín vyučovania predpísaných pre žiakov.