Podľa dobových dokumentov ľudia už v roku 1215 cez Dunaj prechádzali
práve na tomto mieste. Prvý most tu postavili v roku 1762. Obchodovanie
bolo veľmi čulé a most už nevyhovoval kapacitne, vznikali tiež obavy z
jeho preťaženia.
Cisár František Jozef dal v roku 1893 postaviť nový, spoľahlivý,
železobetónový most medzi Ostrihomom a Parkanom (dnešné Štúrovo).
Dokončený bol 22. augusta 1895 a 28. septembra toho istého roku ho aj
sprístupnili verejnosti. S povolením kráľa most pomenovali po princeznej
Márii Valérii, dcére Františka Jozefa. Takmer štvrťstoročie slúžil
ľuďom na obidvoch stranách európskeho veľtoku.
V bojoch po prvej svetovej vojne bol most ťažko poškodený a parkanská
československá miestna stráž ho 26. júla 1919 vyhodila do povetria. V
roku 1922 sa začalo s jeho obnovou. Rekonštrukčné práce dokončili v roku
1927 a tým sa obnovila aj premávka povozov a automobilov na moste.
Počas druhej svetovej vojny bol Most Márie Valérie opäť terčom náletov,
ale zostal neporušený. Ustupujúca nemecká armáda ho na Vianoce roku 1944
vyhodila do vzduchu. Odvtedy dva brehy Dunaja nespájal žiadny most.
Po Novembri ´89 sa oživila myšlienka postaviť most znovu. Projekt sa
stal súčasťou Programového vyhlásenia vlády SR Mikuláša Dzurindu z roku
1998. Podmienky rekonštrukcie následne upravila zmluva medzi Slovenskom a
Maďarskom, ktorú podpísali premiéri oboch krajín 16. septembra 1999.
Práce na dostavbe mosta s plánovanými nákladmi 11,7 milióna eur sa
začali 17. októbra 2000. Slovenskej aj maďarskej strane prispela
Európske únia po päť miliónov eur z fondov PHARE.
Zrekonštruovaný most Márie Valérie cez Dunaj slávnostne odovzdali opäť
do užívania 11. októbra 2001 za účasti premiérov oboch krajín, Mikuláša
Dzurindu (Slovenská demokratická a kresťanská únia, SDKÚ) a Viktora
Orbána (FIDESZ), ako aj komisára Európskej únie pre rozšírenie Güntera
Verheugena.
Slovenský premiér konštatoval, že ruiny zničeného mosta desaťročia
symbolizovali stav slovensko-maďarských vzťahov. Nová podoba
zrekonštruovaného mosta by mohla symbolizovať nové pevné vzťahy Slovákov
a Maďarov. "Aj po tomto moste vedie cesta do Európy," zdôraznil Dzurinda.
Slávnostný akt prestrihnutia pásky uprostred 509 metrov dlhého
obnoveného mosta, ktorý opäť spojil brehy Dunaja po 57 rokoch, sledovali
z brehov desiatky tisícov obyvateľov a návštevníkov Štúrova a
Ostrihomu. Mnohí z nich po prestrihnutí pásky využili možnosť
poprechádzať sa za slnečného počasia po moste aj v oboch opätovne
spojených mestách. Obrovský nápor peších trval až do 18.00 hodiny, kedy
už na most začali púšťať aj autá. Udalosť sprevádzali oslavy spojené s
kultúrnym programom, ktorý trval až do nedele 14. októbra.