Sainz pred seba nepustil nikoho a nočné preteky vyhral systémom
štart-cieľ. Dosiahol prvý triumf od svojho premiérového víťazstva vlani
na VC Veľkej Británie. Ferrari vyhralo naposledy na minuloročnej VC
Rakúska zásluhou Charslesa Leclerca. Nedeľňajšie pódium doplnil Brit
Lando Norris na McLarene, ktorý ťažil z dobrého postavenia na štarte a v
závere za sebou dokázal udržať krajana Georgea Russella - jazdec
Mercedesu havaroval v poslednom kole. Na treťom mieste tak skončil jeho
tímový kolega a krajan, sedemnásobný majster sveta Lewis Hamilton.
Pilotom Red Bullu nevyšla kvalifikácia, keďže mestský okruh nesedel
konfigurácii ich doposiaľ dominantného monopostu. Verstappen obsadil
piate miesto.
Štart do pretekov vyšiel najlepšie jazdcom Ferrari, Sainz si postrážil
prvé miesto a Leclerc predstihol Russella na Mercedese. Jeho tímový
kolega Hamilton si skrátil prejazd úvodnou sekciou zákrut a v
nasledujúcich kolách musel vrátiť miesto Russellovi i Norrisovi na
McLarene. Mladší z dvojice jazdcov Mercedesu sa začal približovať k
druhému Leclercovi a jeho tím chcel vyprovokovať Ferrari k zastávke v
boxoch, keď blafoval v rádiovej komunikácii o pit stope.
Predieranie sa poľom na úzkom mestskom okruhu nevychádzalo suverénovi
tejto sezóny Verstappenovi. Úradujúci majster obsadil v kvalifikácii
jedenáste miesto a jeho tímový kolega Perez bol o jeden rad ďalej. Okrem
obmedzených možností na predbiehanie komplikovala jazdcom rakúskej
stajne preteky aj konfigurácia ich monopostu RB19 - nízky podvozok,
ktorý bol celú sezónu devízou, nie je stavaný na hrboľatý mestský povrch
bez priľnavosti.
Zdanlivo im pomohol im výjazd bezpečnostného vozidla po nehoda Sargeanta
na Willaimse. Ten v pretekoch pokračoval, no pri náraze poškodil svoje
predné krídlo a na vozovke nechal po ceste k svojim mechanikom mnoho
nečistôt. Verstappen s Perezom ako jedni z mála nevyužili príležitosť na
prezutie, keďže mali tvrdé pneumatiky. Ferrari zvolilo dvojitý pit stop
a Russell tak prišiel o šancu na over cut, pričom piloti Red Bullu išli
do najlepšej štvorky. O pozície však prišli hneď po reštarte, keď
ťahali za kratší koniec v súboji so súpermi s novšími pneumatikami - tí
ich dokázali zahriať práve za bezpečnostným vozidlom.
Keďže drvivá väčšina štartového poľa prezula na hardy a zvolila tak
stratégiu jedného pit stopu, taktické boje už neboli v prvej polovici
pretekov na programe. Spomedzi jazdcov v popredí si polepšil len
Leclerc, ktorý predstihol oba Red Bully. Počas zastávok v boxoch prišiel
o druhé miesto v dôsledku premávky v pit lane - u mechanikov strávil
takmer šesť sekúnd, keďže ho nemohli pustiť okamžite po prezutí. Druhý
Russell sa udržiaval v zóne DRS za Sainzom, no k samotnému
predbiehaciemu manévru nedochádzalo.
Verstappen i Perez čakali na ďalší prípadný sefaty car, ktorý by
spôsobil preriedenie poľa a s dávkou šťastia by umožnil prezuť na
rýchlejšiu zmes zadarmo. Situácia však začala byť kritická okolo 35.
kola, keď začal monopost vlaňajšieho víťaza Pereza na niektorých
výjazdoch kĺzať. Do boxov ho povolali v 39. kole, prepadol sa na
predposledné 17. miesto a o chvíľu ho nasledoval aj Verstappen.
K situácii, ktorú Red Bull potreboval, prišlo čiastočne o niekoľko kôl
neskôr. Ocon odstavil svoj Alpine v dôsledku poruchy a spôsobil
virtuálny safety car. Pre čerstvejšie pneumatiky sa rozhodli v
Mercedese, u Magnussena a Alonsa. Druhému menovanému pit stop nevyšiel a
tím tak zavŕšil nevydarený víkend po tvrdej havárii Strolla v
kvalifikácii, v dôsledku ktorej neodštartoval do pretekov.
Rusell sa vrátil na pódiové pozície v 53. kole, no k útoku na vedúceho
Sainza sa nedostal. Do najlepšej desiatky sa prebojoval po odstúpení
Ocona aj Lawson na AlphaTauri, náhradník Riccirada obsadil deviate
miesto a dosiahol tak prvé body v seriáli F1.
hlasy (zdroj: Sport 2):
Carlos Sainz, víťaz: "Je to dosť dobrý pocit a dosť dobrý víkend.
Ďakujem všetkým vo Ferrari za ich snahu, nemali sme najlepší začiatok,
ale nakoniec sme vyhrali. Som si istý, že sme potešili celé Ferrari i
Taliansko. Preteky boli o kalkulácii a o šetrení pneumatík, po safety
care som k sebe musel pustiť Georga a bolo to náročné aj na konci. Bol
som pod tlakom, urobiť chybu bolo jednoduché, ale cítil som, že mám
veľmi dobrú rýchlosť,"
Lando Norris, 2. miesto: "Boli to náročné preteky, no Carlos bol veľmi
štedrý a pustil ma do DRS. Na konci som sa sústredil viac na bránenie
pozícii pred Mercedesmi. Dotkol som sa bariéry na rovnakom mieste ako
George, on išiel hneď za mnou a pravdepodobne narazil tiež, no vyšiel z
toho horšie."
Lewis Hamilton, 3. miesto: "Hlavne gratulujeme Carlosovi. Cez víkend sme
skúšali rôzne pneumatiky a stratégie a mali sme až dve zastávky. Tím
však odviedol dobrú prácu."
VC Talianska (62 kôl, 1 kolo: 4,940 km, celkovo: 306,3 km):
1. Carlos Sainz (Šp./Ferrari) 1:46:37,418 h, 2. Lando Norris (V.
Brit./McLaren) +0,812 s, 3. Lewis Hamilton (V. Brit./Mercedes) +1,269,
4. Charles Leclerc (Mon./Ferrari) +21,177, 5. Max Verstappen (Hol./Red
Bull) +21,441, 6. Pierre Gasly +38,441 (Fr./Alpine), 7. Oscar Piastri
(Aus./McLaren) +41,479, 8. Sergio Perez (Mex./Red Bull) +54,534, 9. Liam
Lawson (Nov. Zél./AlphaTauri) +1:05,918 min, 10. Kevin Magnussen
(Dán./Haas) +1:12,116, 11. Alexander Albon (Thaj./Williams) +1:13,417,
12. Kuan-jü Čou (Čína/Alfa Romeo) +1:23,649, 13. Nico Hülkenberg
(Nem./Haas) +1:26,201, 14. Logan Sargeant (USA/Williams) +1:26,889, 15.
Fernando Alonso (Šp./Aston Martin) +1:27,603, 16. George Russell (V.
Brit./Mercedes) +1 kolo
nedokončili: Juki Cunoda (Jap./Alpha Tauri), Esteban Ocon (Fr./Alpine, Valtteri Bottas (Fín./Alfa Romeo)
Priebežné poradie (po 15 z 22 pretekov): 1. Verstappen 374 b, 2.
Perez 223, 3. Hamilton 180, 4. Fernando Alonso 170, 5. Sainz 142, 6.
Leclerc 123, 7. George Russell 109, 8. Norris 97, 9. Lance Stroll 47,
10. Gasly 45, 11. Piastri 42, 12. Ocon 36, 13. Alexander Albon 21, 14.
Nico Hülkenberg 9, 15. Valtteri Bottas, Alfa Romeo) 6, 16. Čou 4, 17.
Cunoda 3, 18. Magnussen 3, 19. Lawson 2, 20. Sargeant 0, 21. Nyck De
Vries (Hol./AlphaTauri), 22. Daniel Ricciardo (Aus./AlphaTauri) 0
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull 597 b, 2. Mercedes 289, 3. 3.
Ferrari 265, 4. Aston Martin 217, 5. McLaren 139, 6. Alpine 81, 7.
Williams 21, 8. Haas 12, 9. Alfa Romeo 10, 10. Alpha Tauri 5