"V súčasnosti platia Prešovčania v rodinných domoch takú istú sumu za
zvoz jednej odpadovej nádoby ako za zvoz dvoch plných kontajnerov. Nový
systém bude oveľa spravodlivejší a adresnejší. Umožní zvoliť si z troch
typov rôznych veľkostí nádob na odpad a prispôsobiť interval jeho
vývozu na základe reálneho objemu odpadu, ktorý vyprodukujú," uviedol primátor Prešova František Oľha.
Verí, že to bude mať aj pozitívny ekologický dosah, keďže ľudia podľa
jeho slov začnú vnímať svoju produkciu odpadu aj cez ekonomickú stránku
veci a prirodzene budú mať tendenciu tvoriť menej zmesového komunálneho
odpadu, dôslednejšie separovať odpad, prípadne kompostovať.
Prešovčania žijúci v rodinných domoch sa budú môcť rozhodnúť, či budú
naďalej využívať 110-litrovú, novšiu 120-litrovú alebo dve 120-litrové
odpadové nádoby, a či budú u nich Technické služby mesta Prešov
realizovať zvoz odpadu jedenkrát týždenne, na dvojtýždennej báze, alebo
raz mesačne.
"Pri zvolení optimálnej možnosti bude rozhodujúca aj veľkosť
domácnosti v závislosti od počtu jej členov. Mesto bude v priebehu roka
2024 realizovať dodávanie nahlásených odpadových nádob," vysvetlil Hudák.
Zber komunálneho odpadu podľa nového systému bude realizovaný od 1.
januára 2025. Prvý rok fungovania nového systému bude slúžiť na zber
dát, vyhodnocovanie efektivity a zlepšovanie systému. "Na základe
týchto poznatkov sa od roku 2026 zavedú aj nové poplatky, ktoré budú
odrážať jednotlivé nastavenia každej domácnosti," povedal Hudák.
Nastavenie zberu odpadu budú môcť majitelia radnici deklarovať
oznámením, ktoré mesto rozdistribuuje do všetkých dotknutých domácností.
Je potrebné ho doručiť mestskému úradu do 19. júla.