Spoločnosť vysvetlila, že transakčná daň sa počíta ako 0,40 % z hodnoty
bezhotovostnej platby, maximálne však 40 eur. V praxi to znamená, že pri
transakciách nad 10.000 eur už daň nerastie, čoho výsledkom je, že
odberatelia majú motiváciu zlučovať viaceré menšie platby do jednej
väčšej a tú realizovať neskôr. Pokiaľ menšia firma vystavuje na
rovnakého odberateľa viacero faktúr za sebou, ten chce často vykonať iba
jednu platbu, a to k najskoršiemu dátumu splatnosti, aby zaplatil čo
najnižšiu daň.
To ovplyvňuje hlavne cashflow malých firiem, ktoré vo výsledku dostanú zaplatené neskôr, upozornila spoločnosť. „Takáto
prax vytvára nevýhodné podmienky pre menších dodávateľov, najmä v
doprave a logistike, kde je priemerná faktúra hlboko pod desaťtisícovým
limitom transakčnej dane,“ priblížil CEO spoločnosti Malcom Finance Jaroslav Ton.
Zároveň podľa spoločnosti platí, že mnohí podnikatelia sa snažia zvýšené
náklady na transakčnú daň preniesť do cien svojich produktov a služieb,
čo však nie je možné vždy. „Najmä menšie a stredné firmy s horšou
vyjednávacou pozíciou často nemajú priestor na zvyšovanie cien. V
sektore dopravy s dlhodobo silnou konkurenciou to platí dvojnásobne. O
to dôležitejšie pre dopravcov je, aby mali faktúry uhradené čo najskôr,“
doplnila spoločnosť, ktorá vidí riešenia napríklad vo využívaní faktoringu.