Praha/Bratislava
25. októbra (TASR ) - V období druhej svetovej vojny a v prvých
povojnových mesiacoch, keď neexistovali riadne zvolený československý
parlament a vláda, vydával prezident Československej republiky (ČSR)
Edvard Beneš zákony formou dekrétov. Celkovo ich podpísal 143, týkali sa
obnovenia hraníc ČSR na ich úroveň pred Mníchovskou dohodou,
konfiškácie majetku a potrestaní kolaborantov s nacizmom alebo odobratia
štátneho občianstva ČSR osobám, ktoré sa v období okupácie republiky
prihlásili k maďarskej a nemeckej národnosti.
Medzi Benešove dekréty patrí aj ten, ktorý podpísal pred 80 rokmi - 25.
októbra 1945. Išlo o dekrét, ktorý nariaďoval konfiškáciu nepriateľského
majetku. Na jeho základe sa majetok Nemcov, Maďarov a kolaborantov
skonfiškoval bez náhrady. Okrem toho prišli Nemci a Maďari aj o
československé občianstvo. Došlo aj k vysídleniu tisícov Nemcov a
Maďarov z územia Československa, pričom zo Slovenska odsunuli viac ako
30.000 Maďarov.
Podľa Norberta Kmeťa, samostatného vedeckého pracovníka a zástupcu
riaditeľa Ústavu politických vied Slovenskej akadémie vied (SAV) v. v.
i., sa dekréty vydávali preto, lebo nebola možnosť zvolať zasadnutie
Národného zhromaždenia (parlamentu). Táto forma riadenia štátu
predstavovala jedinú možnosť, ako pokračovať v legislatívnej činnosti
štátu v mimoriadnej situácii. Presadenie Mníchovskej dohody znamenalo
okrem iného porušenie zvrchovanosti ČSR. Obdobie neslobody sa začalo 30.
septembra 1938 a skončilo sa 4. mája 1945, ako to vyplýva z uznesenia
vlády ČSR z 27. júla 1945.
„Dekréty sa vydávali do 27. októbra 1945, a to preto, lebo dňa 28.
októbra 1945 bola ustanovujúca schôdza Dočasného národného zhromaždenia
ČSR. Zároveň nie všetky Benešove dekréty platili na Slovensku, lebo
existoval kompetenčný spor medzi Slovenskou národnou radou a prezidentom
Československa a vládou. Takúto formu vydávania predpisov využívali aj
iné štáty, ktoré zastupovali vlády v exile preto, lebo ich štátne územie
bolo okupované nacistickou mocou. Patrili k nim Holandsko, Grécko,
Juhoslávia, Luxembursko, Nórsko, Poľsko, ale tiež Francúzsko,“ uviedol pre TASR Kmeť.
Kto bol kolaborant, zradca a okupant, teda ten, koho majetok podliehal
konfiškácii na základe dekrétu z 25. októbra 1945, na Slovensku
definovalo nariadenie Slovenskej národnej rady č. 33 zo dňa 15. mája
1945 o potrestaní fašistických zločincov, okupantov, zradcov,
kolaborantov a o zriadení ľudového súdnictva. V dekréte o potrestaní
nacistických zločincov, zradcov a ich pomáhačov a o mimoriadnych
ľudových súdoch z 19. júna 1945 boli zasa podľa Kmeťa podrobne rozpísané
tie činy, ktoré sa majú súdiť, aby sa potrestalo a vykorenilo
nacistické a fašistické zlo.
Konfiškácii podliehal pôdohospodársky majetok alebo priemyselné podniky.
Spôsob konfiškácie určovali dekréty prezidenta republiky a na Slovensku
aj nariadenia Slovenskej národnej rady. Po druhej svetovej vojne však
prebiehalo aj znárodňovanie priemyslu, baní, bánk či poisťovní na
základe Benešových dekrétov z 24. októbra 1945. Bez ohľadu na to, komu a
aký majetok bol konfiškovaný, prebiehali podľa Kmeťa aj spory o to, kto
má byť správcom konfiškátov - či súkromný, štátny alebo družstevný
podnik.
Dekréty prezidenta Beneša sú podľa Kmeťa súčasťou denacifikácie
spoločnosti. Išlo podľa neho o kolektívne, ale tiež o individuálne
potrestanie za spolupodieľanie sa na fašistickej moci.
„Každé nariadenie má prirodzene svojich zástancov a odporcov. Táto
téma vyvoláva aj po roku 1989 politické spory a vášne. Napríklad na
Slovensku a v Českej republike to ovplyvňovalo okrem iného bilaterálne
vzťahy s Maďarskom a Nemeckou spolkovou republikou. Snahy o revíziu
povojnového súdnictva boli zaznamenávané, ale treba pripomenúť, že nikde
v Európe k tomu nedošlo. Znamenalo by to spochybnenie výsledkov druhej
svetovej vojny,“ zdôraznil pre TASR Kmeť.