Vysoké Tatry 27. októbra (TASR) - Z Veľkej Studenej doliny vo Vysokých Tatrách zviezli dnes trosky vrtuľníka Mi-4, ktorý havaroval pred 37 rokmi. Na likvidácii 1,5 až 2 ton kovového odpadu sa podieľali okrem posádky vrtuľníka Mi-8 spoločnosti Air Transport Europe (ATE) v Poprade aj pracovníci Štátnych lesov TANAP-u.
\"Počasie bolo na rozdiel od včerajška ideálne. Vládlo takmer bezvetrie, čo nám ráno potvrdil chatár Edo Záhor zo Zbojníckej chaty. Vrtuľník s pilotom Andrejom Kohútom sa päťkrát otočil, \" uviedol pre TASR hovorca ATE Pavol Svetoň. Spresnil, že niektoré plechy už boli pripravené na hromade, takže viazači ich naložili do sietí, v ktorých ich vrtuľník zvážal na Hrebienok.
Niektoré časti trosiek musel vrtuľník vyťahovať zo skalných zárezov, v ktorých uviazli. Najväčšou z trosiek havarovaného vrtuľníka bola zadná časť trupu s dĺžkou dva až tri metre. Ostatné hliníkové časti boli podstatne menšie. Trosky havarovaného vrtuľníka skončia v zberni surovín.
\"Posádka zviezla aj neporiadok z Veľkej Studenej doliny, medziiným aj hliníkový čln, \" doplnil Svetoň. Ako ďalej povedal, vrtuľník bude mať v krátkom čase opäť prácu vo Vysokých Tatrách. V spolupráci so Štátnymi lesmi TANAP-u by mal vyviezť väčšie množstvo žrďoviny na spevnenie zosúvajúceho sa svahu v oblasti Sedielka.
Vrtuľník Mi-4 havaroval vo Veľkej Studenej doline 7. mája 1969 asi 400 metrov od Zbojníckej chaty. Pri nehode prišiel o život pilot Eugen Šándory. Traja členovia posádky a záchranár vyviazli so zraneniami.
Bola to prvá nehoda vrtuľníka vo Vysokých Tatrách. Druhou bola tragická havária vrtuľníka v Mlynickej doline 25. júna 1979, kedy v jeho troskách zahynuli dvaja členovia posádky a štyria horskí záchranári. Piaty zo záchranárov zomrel o pár dní v nemocnici.
Tretia nehoda sa stala 5. mája 1997, kedy v Doline Zeleného plesa vo Vysokých Tatrách po vysadení motora vrtuľníka SA 316B Alouette III pilot núdzovo pristál v teréne.
0